fbpx

2020.11.29. – Magyar Szilvia

Olvasási idő: 4 perc

Milyen jövő várhat a légitársaságokra?

A koronavírus megjelenése és globális járvánnyá válása az egész világot megrázta, jelentős gazdasági visszaesést, illetve tartós bizonytalanságot generálva a tőkepiacokon. Azonban egy szektort sem érintett súlyosabban a pandémia mint a nemzetközi turizmust és a légitársaságokat. A 120 ország közel 300 légitársaságát tömörítő IATA (International Air Transport Association) adatai alapján a járvány kezdete óta a 4.8 millió állás szűnt meg a légiközlekedésben. A légitársaságok, repülőterek, gyártók és a forgalomirányítók a munkatársaik akár több mint 40%-ától váltak meg a drasztikusan megváltozott kilátásoknak köszönhetően. A szervezet előrejelzése alapján a nemzetközi turisták száma idén közel 45%-os csökkenéssel 1.1 milliárdra fog visszaesni a 2019-es közel 2 milliárdos érték után, és a piacon nem várható gyors visszapattanás.

A légitársaságok utasforgalma 2021-ben várhatóan 55%-kal emelkedik az idei alacsony szintről, miközben 29% -kal marad a 2019-es szint alatt. A különböző iparági becslések 2-6 éves időtávon tartják elérhetőnek a COVID előtti utasforgalom helyreállását tehát a rövidtávú 1-2 éves kilátások kifejezetten kedvezőtlenek. Számos elemző nyilatkozta, hogy az idei a repüléstörténelem cirka 100 éves történelmének eddigi legrosszabb éve, és az elmúlt bő fél évben nem egy légitársaság jelentett csődöt, több cég csak állami mentőcsomaggal tudott túlélni és a tőzsdén lévő vállalatok csupán töredékét érik március előtti értéküknek. A közel 70 országot kiszolgáló Delta Airlines márciusi 60 dollár körüli árfolyama hirtelen gyorsasággal a harmadára esett. Egy éves grafikonja alapján is elmondható, hogy nem egy V vagy W alakú visszapattanás lesz jellemző az ágazatra, hanem egy hosszabb, elnyúló helyreállásról beszélhetünk.

Delta Air Lines árfolyam – 1Y grafikon, forrás: tradingview.com

Az európai helyzet nem sokkal különbözik a globális trendektől, az európai légiforgalmat koordináló EUROCONTROL adatai alapján a jelenlegi járatszám a 2019-es adatok 40%-át sem éri el; a helykihasználtság drámain csökkent és ezek az adatok csak tovább romolhatnak a pandémia második hullámával. Előrejelzésük szerint, legjobb esetben 2021 nyarán világszerte elérhetővé válik a vakcina és 2024-re visszaállhat a 2019-es légiforgalom.

Európai repülőutak előrejelzése 2020-2024 időszakra 2019-hez viszonyítva, forrás: Eurocontrol

A helyzetet tovább nehezíti, hogy folyamatosan változnak a különböző országokban a beutazókra vonatkozó tesztelési, illetve karantén szabályok, a kiszámíthatatlanság érzését keltve ezzel a potenciális utazókban. Sokan még a saját országukban sem mernek utazni, hiszen a 2019-ben még 800 millió dollár jegybevétellel rendelkező és az amerikai légiközlekedési piac 30%-át birtokló American Airlines Group utasforgalma is jelentősen visszaesett. Az amerikai belföldi utasforgalom a tavalyi évhez képest 75%-kal csökkent. Az idei év végéig csupán a hálaadásnapi hétre vannak nagyobb várakozások a légiforgalomban, de a hivatalos szervek továbbra is az otthonmaradásra ösztönzik az amerikaiakat, ezzel feszültséget teremtve a légitársaságok és az állami szervek között, az egyik légitársaság állítása szerint a korlátozások indokolatlanul is negatívan befolyásolják az azonnali keresletet.

Az államok és a légitársaságok különböző módszerekkel próbálják átvészelni ezt az időszakot, illetve enyhíteni a pandémia okozta károkat. Néhány szolgáltató vis maiorra való hivatkozással próbálta nehezíteni vagy ellehetetleníteni a módosított, vagy törölt járatokra való jegyek visszaválthatóságát, azonban a szabályozó hatóságok mind Európában mind pedig az USA-ban elsősorban a fogyasztók érdekeit figyelembe véve kötelezték a légitársaságokat a törölt járatokra szóló jegyek visszatérítésére. Augusztusban a United Airlines megszűntette a járatmódosítási díjat, és ezt a lépést az American Airlines, illetve a Delta Air Lines is követte egyes járatain, abban reménykedve, hogy az utasoknak nem kell pénzt visszafizetniük. Európában hasonló díjtörléseket láthattunk a fapados légitársaságok esetén, és az utasoknak itt is meg kell fizetniük a viteldíjkülönbözetet módosítás esetén.

Az American Airlines Group a nemzetközi utazások fellendítésének érdekében felhagy a nagyon magas pl. 750 dolláros díjakkal és a távolsági járatokat elérhetőbb jegyárakkal hirdeti, pl. az Észak vagy Dél-Amerikából induló utak esetében alap gazdaságos viteldíjakkal számolhatnak az utazók, jelentette be novemberben a légitársaság. Ez hatalmas lépés a hosszabb utazások felélesztésében is, ami március óta a vártnál jobban is visszaesett, hiszen a korábbi években az Atlanti-óceán felett utazó üzleti és első osztályú utazóközönség képezte a legjövedelmezőbb piacot.

További új kezdeményezés a légitársaságok részéről, hogy november 25-től British Airlines és az American Airlines egyes járatain pl. London-New York, ingyenes teszteket biztosítanak utasaiknak, annak érdekében, hogy megkönnyítsék ezeket az utazásokat Amerika és Európa között. A tesztelés önkéntes alapú, és az ezt vállaló utazókat felszállás előtt 72 órával, landoláskor, illetve 3 nappal később is letesztelik. A tesztek eredményeit anonimizálva is gyűjtik, hogy az adatsorokat független kutatók és állami szereplők is megvizsgálhassák, keresve, hogy ezek a tesztelések milyen mértékben, mekkora hatékonysággal tudják felváltani az országokban elrendelt kötelező karantént. Azóta további szolgáltatók is próbálkoznak hasonló lépésekkel, a United Airlines négy hetes ingyenes indulás előtti koronavírus-teszt ajánlatot tesz minden utas számára New York, New Jersey és Heathrow között. A tesztelések során több olyan eset is akadt, hogy az utast nem engedték fel a fedélzetre a reptéri pozitív eredménye miatt.

Tartós megoldást valószínűleg csak a megfelelő vakcinák elterjedése fogja jelenteni, azonban számos állami kezdeményezés is indult a nemzetközi turizmus helyreállására. Az egyik legfontosabb koncepció az utazási folyosók vagy úgynevezett buborékok megalkotása hasonlóan a korábban felállított egészségügyi légihidakhoz, melyeket a vírus elleni eredményes fellépés érdekében a felszerelések szállítását jelentette a célországba. Ezek a folyosók olyan partneri kapcsolatot létesítenek a közeli vagy szomszédos országokkal, amelyek sikeresen kezelik a vírus terjedését, ennek következtében ezen országokban szabadon lehet utazni karanténkötelezettség nélkül. Célja nem csak turisztikai, hanem kereskedelmi kapcsolatok fenntartására és az egyes gazdasági szektorok felélesztését szolgálja. Az első ilyen kezdeményezést Európában a három balti ország Észtország, Lettország és Litvánia kezdeményezte egymás között. Október végén ugyan ezen logika alapján az EU Tanácsa is közzétette a mentességet élvező harmadik országok listáját, azonban a novemberi korlátozások során többek között Németország, Spanyolország, Franciaország és az Egyesült Királyság is részleges vagy teljes zárolás alá került. Kontinensünkön túl is láthatunk ilyen folyósókat, pl. Kína és Dél-Korea között már május óta koronahidat vezettek be szigorú ellenőrzések mellett, hasonlóan Ausztrália és Új-Zéland, valamint Malajzia – Szingapúr között, illetve Dél-Afrika regionális országaiban. 2020 november 22-én Hong Kong és Szingapúr között nyílt volna meg az első karanténmentes légifolyosó, melyet azonban két héttel elhalasztottak az új hongkongi koronavírus fertőzöttek megnövekedett száma miatt. A szingapúri közlekedési miniszter nyilatkozata szerint ez csak egy emlékeztető az emberek számára, hogy a vírus továbbra is velünk van és rögös út vezet a normális élet visszaszerzéséért.

Forrásjegyzék

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-19/american-airlines-scraps-change-fees-for-some-overseas-trips;

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-21/singapore-to-proceed-with-hk-travel-bubble-covid-test-required;

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-17/british-airways-american-air-begin-testing-to-revive-key-market?srnd=premium-europe;

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-25/hong-kong-leader-vows-closer-ties-with-beijing-in-policy-address;

https://www.eurocontrol.int/publication/eurocontrol-comprehensive-assessment-covid-19s-impact-european-air-traffic;

https://www.airlines.iata.org/news/the-impact-of-covid-19-on-aviation;

https://www.eurocontrol.int/publication/eurocontrol-five-year-forecast-2020-2024;

https://www.traveldailymedia.com/travel-bubbles-that-could-potentially-happen-soon/; https://blog.wego.com/whats-a-travel-bubble/

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

© Budapest Investment Club