Az amerikai piac egyik leginnovatívabb, legnépszerűbb vállalata a Tesla, melyet 2003-ban alapítottak és első termékét, a Tesla Roadster sportautót, 2008-tól gyártják. A Tesla jelenlegi kapitalizációja 54 milliárd dollár és az eddig megjelent modellek értékesítési számai folyamatosan nőnek. A vállalat sok pénzt és időt fordít fejlesztésekre, aminek következtében a részvényeinek árfolyamváltozásán gyakran megfigyelhető a kereskedők bizonytalansága. Részvényeit világszinten figyelemmel követik, a kereskedők rövid és hosszú távon is megfontolják a befektetést. A részvény turnover rátája alapján egy átlagos napon a közkézhányad 9 %-a cserél gazdát. Habár sokan részvényvásárlásban gondolkodnak, mégis a közkézen lévő részvények 20%-a short pozíció nyitására van kölcsönadva. Talán ezek a spekulánsok nem bíznak abban, hogy Elon Musk álma az önvezető autózásról valaha megvalósulhat.

Tesla összegzés

Mi történik jelenleg a Tesla hullámvasútján?

Az amerikai piac egyik leginnovatívabb, legnépszerűbb vállalata a Tesla, melyet 2003-ban alapítottak és első termékét, a Tesla Roadster sportautót, 2008-tól gyártják. A Tesla jelenlegi kapitalizációja 94 milliárd dollár és az eddig megjelent modellek értékesítési számai folyamatosan nőnek.  A vállalat sok pénzt és időt fordít fejlesztésekre, aminek következtében a részvényeinek árfolyamváltozásán gyakran megfigyelhető a kereskedők bizonytalansága.

Részvényeit világszinten figyelemmel követik, a kereskedők rövid és hosszú távon is megfontolják a befektetést. A részvény turnover rátája alapján egy átlagos napon a közkézhányad 9 %-a cserél gazdát. Habár sokan részvényvásárlásban gondolkodnak, mégis a közkézen lévő részvények 20%-a short pozíció nyitására van kölcsönadva. Talán ezek a spekulánsok nem bíznak abban, hogy Elon Musk álma az önvezető autózásról valaha megvalósulhat.

Ezért is történhetett meg az októberben, hogy az elemzői várakozásokkal szemben a 2019-es III. negyedéves jelentés pozitív hírére többen zárták ezeket a pozíciókat így a jelentés előtti záróár még 254.7 dollár volt, majd 308 dollárig ugrott fel az árfolyam, ezzel mintegy 20%-os emelkedést mutatva. A jelentésből kiderült, hogy 16%-kal tudták csökkenten a költségeket, míg a jelentés előtt a befektetők azon aggódtak, hogy a vállalat tőkeemelésre fog szorulni veszteséges volta miatt.

A vállalat vezetői a cash flow pozitív működésére számítanak, így nem lehetetlen, hogy a Tesla a jövőben önfinanszírozóvá váljon.

Igaz, nem csak ezt a hírt hallhatuk a vállalatról, több dolog is történt a háttérben, amire a befektetők reagálhattak. Az elmúlt hetek eseményei között láthattuk többek között, ahogyan az első elektromos Porsche sportautó lenyomta a Tesla Model S Performance csúcsautóját. Ezen felül miután a kínai gyártáshoz is megkapták az engedélyt kiderült, hogy a cég első európai gigagyára , melyre több ország is pályázott, már biztosan Berlin közelében, akár 120 hektáros területen épülhet fel. Így a Teslának joga lesz a „MADE IN GERMANY” jelző használatára, ezzel azt sugallva, hogy a járművek európai munkaerővel, prémium minőséggel készülnek, míg az alkatrészek és a szoftverek a járműiparban feltörekvő Kínából fognak érkezni.

A cég népszerűségét fokozza a környezetvédelem jegyében tett intézkedéseik, mint a napelemrendszer Ausztráliában. Továbbá nem szabad elfelejteni, hogy elektromos technológia folyamatosan szorítja ki a hagyományos belsőégésű motorral rendelkező autókat, a vállalat honlapján még egy számlálót is találunk az eddig forgalomba került autók CO2 spórolásának mértékéről.

A Tesla következő nagy dobása sem váratott sokáig, november 21-én nagyszabású bemutató során mutatták meg a nagyközönség számára az új modellt, a Tesla Cybertruck-ot.

A Los Angeles-ben bemutatott James Bond film ihlette meghökkentő külsejű jármű pickup szegmensben versenyez, teherbíróképessége 1600 kg, ezt pedig a plató lenyíló hátsó része segíti. A rozsdamentes acél kasztnival, páncélüveggel és autopilot-rendszerrel rendelkező 6 férőhelyes autó alapára 39 900 dollár (nagyjából 12 millió forint). Az autót további két több motoros, erősebb változatban lehet még megrendelni, ami elérheti az alapár kétszeresét is. Habár a bemutatón az ütésálló üveg a nekidobott acélgolyó hatására megrepedt mind a két próba során, ennek ellenére egy hét alatt legalább 250 ezer megrendelés érkezett a Cybertruck-ra. Sokan úgy vélik a bemutatón produkált baki egy marketingeszköze volt a cégnek, amit a nagyobb médiafegyelem érdekében vetettek be. A jelképes 100 dolláros foglalási díjjal a vállalat vezetői érzékeltetni szeretnék, hogy a továbbiakban nem szorulnak rá több ezer dolláros előlegekre. Az egymotoros verzió gyártását már 2021 végén megkezdhetik, a többi pedig 2022-től kerülhet forgalomba.

A vállalat részvényeinek árfolyama a bemutató után 6%-ot estek, és az utána megjelent elemzői vélemények is szkeptikusak. Többen kritizálták az új pickup külsejét, illetve a piaci igények limitáltságát emelték ki. Habár egy új vásárlói kört céloztak meg, még kétséges, hogy a haszonjármű vásárlók mennyire bíznak meg a gyártási minőségben.

Elmondható, hogy az új modell megjelenésével a Tesla nagy port kavart, a konkurencia erős ellenfelet láthat benne. A Cybertruck kategóriájában az egyik legnépszerűbb Ford F-150 modellt húzta el dombnak felfelé, melynek videóját Elon Musk osztotta meg Twitter oldalán. Szakértők és a Ford egyik felsővezetője is egyenlőtlennek találta a megmérettetést, ezért további összemérésre hívták ki a modellt, amit Musk el is fogadott.

Ha a Tesla részvényeinek chartjára nézünk, láthatjuk, hogy az elmúlt félévben több, mint 50%-ot emelkedett a papír. Az emelkedés főleg a kiváló 3. negyedéves jelentés (első sárga karika) és a Cybertruck bemutató (második sárga karika) után bekövetkező decemberi pozitív hangulatnak köszönhető. Igaz az RSI jól mutatja, hogy jelenleg túlvett a részvény és az emelkedő csatorna tetején jár a papír, de ahogy a 328 és 360 dolláros szintet is könnyedén vitte át, úgy akár további emelkedésre is számíthatunk a Tesla részvényétől, főleg ha a short pozícióban lévő befektetők zárni kívánják pozícióikat, mely akcióba már többen bele is kezdtek az elmúlt hetekben. Azonban arra is számítani lehet, hogy akik eddig túlértékeltnek tekintették a Teslát, mint vállalatot, azok további short pozíció nyitásán gondolkozhatnak, mondván egy rossz hír is elég lehet a növekvő trend megtörésére és akár egy irányváltás után, újra visszatérhetünk 400 dollár alá.

Források: tesla.com, investing.com, portfolio.hu, euronews.com, admiralmarkets.hu, elemzeskozpont.hu

 

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

© Budapest Investment Club 2019