Észak-Amerikában egy új piaci lehetőség nyílt meg az elmúlt években. Az Egyesült Államokban már a 90-es évektől, míg Kanadában 2000-es évek elejétől legális volt az orvosi marihuána árusítása és fogyasztása. Ám a rekreációs cannabist csak 2012-ben legalizáltak először a kontinensen az USA-beli Colorádó szövetségi államban. Jelenleg már több marihuánát árusító bolt létezik ott, mint McDonald’s étterem és

Marihuána részvények I.

Legalizálás és piaci áttekintés

Észak-Amerikában egy új piaci lehetőség nyílt meg az elmúlt években. Az Egyesült Államokban már a 90-es évektől, míg Kanadában 2000-es évek elejétől legális volt az orvosi marihuána árusítása és fogyasztása. Ám a rekreációs cannabist csak 2012-ben legalizáltak először a kontinensen az USA-beli Colorádó szövetségi államban. Jelenleg már több marihuánát árusító bolt létezik ott, mint McDonald’s étterem és Starbucks kávézó együtt. 2018-ban történt áttörés, ezúttal nem az Egyesült Államokban, hanem az északi szomszédságában. A kanadai kormány ugyanis ebben az évben országos szinten dekriminalizálta a cannabist.

A számok nem hazudnak. A kontinensen rettentő gyorsasággal nő a legális marihuána piac.

A 2019-es évben Kanadában az orvosi és rekreációs kender piacok legális bevétele akár az $5 milliárdot is elérheti. Ezzel szemben, az Egyesült Államok piaca több lehetőséget kínál. Míg 2012-ben $1,7 milliárd nagyságú volt a legális cannabis piac, addig 2016-ra már 3,8 szorosárra nőtt, és 2018 végre már majdnem elérte a $11 milliárdot. Az elemzők arra számítanak, hogy a jövőben több államban is legalizálni fogják a rekreációs marihuána fogyasztását, s így a cannabis piac mérete 2025-re elérheti a $24,07 milliárdot.

A marihuánával foglalkozó cégeket alapvetően 3 csoportba lehet sorolni:

  1. Termelői tevékenység
  2. Gyógyszerészet és biotechnológia
  3. Mellékes és kapcsolódó tevékenység

Ha a marihuána termékek iránti keresletet vizsgáljuk, akkor talán már nem a hagyományos cannabis virág lesz a piaci domináns, hanem a CBD tartalmú és a fúziós termékek.

Hagyományos termékek a THC-ra fokuszálnak, ami a bódultság érzést okozza. Ezzel szemben a CBD egy nem pszichoaktív kémiai elem, viszont az egészségre való pozitív hatását magával hordozza. Ebből fakad, hogy szélesebb vásárlói réteget lehet elérni a CBD alkalmazásával, így a marihuánára specializálódó cégek számtalan új területre törhetnek be. Szépségápolási termékétől kezdve, izomregenerációs sport spray-eken át, újabb és újabb területeken várható, hogy cannabis tartalmú termékek jelennek meg.

Sok elemző a fúziós termékeket tarja a legjelentősebb marihuána tartalmú készítménynek. Ezekkel termékekkel nem a klasszikus kender fogyasztási szokásokat igyekeznek kielégíteni, hanem a cannabist más anyagokkal keverik, így kapva új elegyeket. Legjobb példa erre az üdítőital iparág, ahol  mind az alkoholos mind az alkoholosmentes italokra kiterjedhet a piac. Tehát az ital iparág legnagyobb cégeinek is érdekük a marihuána piacban befektetni. A Constellation Brands és a Coca-Cola is jelentős mennyiségű tőkét fektet a cannabis piacba.

A következő cikkben a marihuána piac legnagyobb cégéit vizsgáljuk.

Ha felkeltette érdeklődésedet a cikkünk, gyere el szeptember 25-én a “Marihuána, mint legális befektetés?” című előadásunkra:

Források: Business Insider, Statista, Random Capital, Deloitte

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

© Budapest Investment Club 2019